Szélvédő javítás és Szélvédőcsere !
Sokunknak összeszorul a gyomra, ha olyan platós teherautó mögött kell haladnunk, aminek a rakománya nincsen letakarva. Legyen az apró kavicsos sóder vagy hatalmas betondarab, teljesen mindegy, a félsz mindig ott van az emberben, hogy leesik és pont a mi autónkban (most kivételesen nem Suzukira gondolok) tesz kárt. Az apró kavicsok ugyanolyan veszélyesek a szélvédő szempontjából, mint amelyek egy pillanat alatt teljesen összetörik.
A felpattanó kavicsok a szélvédőben apró, pöttyszerű törést okozhatnak, amely teljes hosszában elrepesztheti az üveget. Ez elkerülhető, ha még időben megjavíttatjuk.
A szélvédők általában két rétegből állnak, ahol a két üvegfelület között ragasztóanyag található. Csak az ilyen felépítésű szélvédők javíthatók. Mikor a felpattanó kavics nyomot hagy az üvegen, akkor a külső réteg reped meg, és légbuborék kerül a rétegek közé. Ennek a buboréknak a szélén megtörik a fény, ezért látható tisztán a repedés.
Formája szerint többféle repedést különböztetünk meg. A leggyakoribb a kagylós repedés, kör alakú szélekkel, a középpontban tisztán kivehető az ütés helye, apró luk formájában. A csillag alakú repedésnél egy pontból több vékony szál indul tetszőleges irányokban. A kombinált repedésnél pedig a kagylósból indulnak meg a vékonyka szálak.
Ha már megtörtént a baj, gyorsan kell cselekednünk. A repedésbe jutott szennyeződést nem lehet eltávolítani, ilyen esetben a javítás sem megoldható. Menet közben a szélvédő vetemedik a karosszériával együtt, a feszültség hatására az ártatlannak tűnő pötty tizedmásodperc alatt hosszú repedéssé nőhet. De ha időben fordulunk szakemberhez, akkor sem biztos, hogy megússzuk a cserét, mert nem minden esetben gazdaságos a javítás, lehet, hogy a csere jobban megéri.
Javításkor a speciális, műgyanta alapú anyagot, melynek törésmutatója közel azonos az üvegével - ezért nem látszik, mikor kitölti a repedést - bejuttatjuk a légbuborékba. Ezzel nemcsak eltüntetjük a kilátást zavaró dolgokat, hanem megakadályozzuk a tovább terjedést is. Ehhez speciális szerszámokra van szükség, és persze a szélvédő előkészítésére is. Ellenőrizni kell, hogy a repedés nem tartalmaz-e piszkot vagy nedvességet. Ez utóbbi még nem gond, mert egy hajszárítóval percek alatt orvosolható a probléma, de a kosz ellen nincs mit tenni.
Ha tiszta és száraz a lyuk, felhelyezzük a szélvédőre az injektort. Az üveggel érintkező tappancsait be kell kenni vazelinnal, hogy ne karcoljon. Az utastérbe helyezett tükrön keresztül ellenőrizve úgy kell beállítani a feltöltött injektort, hogy a műgyantát nyomó része pontosan a kagylós repedés fókuszpontjához kerüljön. Ha stabilan áll, akkor lehet a nyomást adagolni, apró lépésekben.
A műgyanta benyomul a lyukon és megpróbálja kitölteni a teljes üreget. A nyomás növelésével és ellenirányú szippantás váltogatásával tudjuk a legvékonyabb részekhez is eljuttatni az anyagot. Ez a munka egyik legnehezebb, legbabrálósabb része. És ez az a művelet, ahol az egészet el lehet szúrni. Ez a műgyanta ugyanis UV fényre keményedik, és minél vékonyabb rétegben van jelen, annál gyorsabban.
A néhány perces injektoros játszadozás után már szemmel látható - vagyis nem látható -, hogy teljes mértékben megtelt az üreg. Ekkor jön a keményítés első lépcsője: még mindig nyomás alatt UV lámpával megdolgozzuk az anyagot. Ez is néhány percig tart csak, majd leszereljük az injektort, egy műgyantával megkent lapkát helyezünk a néhai repedés helyére, és újabb UV fényt irányítunk rá. Pár perc, és az egészet lebontva, az üvegre merőlegesen tartott pengével lekaparjuk a felesleget.
Hosszú repedések esetén a művelet ugyanez, csak nagyobb odafigyelést igényel. Mindig a szélvédő szélénél kell kezdeni a javítást, mert ott lehet picit szétfeszíteni a repedést. Az injektort felhelyezve lassan tolni kell a repedés vonalán. Nagyon jól látszik, ahogy a műgyanta halad a repedésben. Az injektor mögött rögtön lapkáznunk kell, mert ott már megindul a keményedés.
Mindezek előtt azonban le kell zárnunk a repedés végét, nehogy a feszítés hatására, vagy esetleg a művelet befejeztével és a feszültség hatására tovább terjedjen. Ezt legjobban a kagylós repedés gátolhatja meg. Tehát létre kell hoznunk egyet, néhány milliméterre a repedés végétől. Előkerül a speciális fúrógép a speciális fúrószárral, és már fúrjuk is az üveget.
A művelet nagy gyakorlatot és biztos kezeket kíván. Csak a felső rétegben fúrhatunk: ha megsérül a két réteget elválasztó ragasztó, dobhatjuk ki a szélvédőt. A repedés mélysége látszik, addig kell a furatnak is tartania. Ha a fúrás elkészült, akkor egy varrógéptű alakú eszközt kell a lukba helyezni, és apró ütést mérni a tetejére. Ezzel gyönyörű kagylós repedés jön létre.
Ide is felhelyezünk egy másik injektort, az előbb leírt módon javítjuk az általunk okozott kagylót, majd szép lassan elkezdünk közelíteni a másik irányból haladó injektor felé, persze mögötte már lapkázunk. A találkozás helyén láthatóan összefolyik a két irányból érkező műgyanta és eltűnik a hosszú repedés. Uv-zés, lapkázás, kaparás, néhány perc és elkészült a művelet.
Az évszaknak és a repedés fajtájának megfelelően többféle műgyantából kell kiválasztanunk a legmegfelelőbbet. Ezt csak tapasztalat alapján lehet megtenni. Ugyanígy a fúrást és az injektor nyomás szabályzását is szemétre való szélvédőkön kell először begyakorolni, nehogy túl sok legyen a tanulópénz. Ha viszont az ember birtokában van a gyakorlatnak, akkor már olyan lámpatesteket is javíthat, ahol a kitört darabokat is a helyükre kell illeszteni.
Forrás : Totalcar